התחזית-גשם • יעל זלץ עם טיפים מעולים לאמהות

יעל זלץ 3 Comment on התחזית-גשם • יעל זלץ עם טיפים מעולים לאמהות
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

החורף שלנו קצר, ולא כל כך קר ובכל זאת ביגוד חורפי הוא נושא לדיון : בחורף צריך יותר בגדים [לעומת הקיץ], הבגדים עבים ותופסים יותר מקום בארון, ימי הגשם והבקרים המעוננים מכבידים על ייבוש הכביסה, והגשם הפתאומי שניתך פתאום מביא את כולם הביתה רטובים וצוחקים – וממהרים להחליף בגדים. מלבד זאת, נעים להחליף את הגרדרובה שלבשנו שוב ושוב'כעת,תחילת עונה,החנויות מלאות כל טוב, המבצעים חוגגים(או שלא) והנה תשובות לשאלות שמעסיקות כל אמא:

כמה בגדים צריך כל אחד מן הילדים?

כמו תמיד: תלוי. תלוי אם את תולה כביסה או מייבשת במכונה או על הרדיאטור או ההסקה,לאלו שמשתמשות במכונת ייבוש מספיקים שלושה בגדי יום חול ושני בגדי שבת. סוודר אחד לשבת ואחד ליום חול ומעיל אחד, כפפות, צעיפים, כובעים ומגפיים רוכשים בסופעונה.
אם אין לכם – תחליטו: השנה תוכלו להסתפק במה שקבלתם מבני דודים או שתקנו ביוקר, אבל לשנה הבאה: אל תשכחו! יש הוזלות משמעותיות ומוקדמות (אין צורך לחכות עד תמוז לסופעונה) כי אלו הם חפצים שהשימוש בהם מאד ממוקד.

אם יש לי יותר בגדים אז לזרוק?

כן. גם אם יש לכם ארונות רחבי ידיים ובודאי אם אין לכם די ארונות – מנסיוני ילדים "נדבקים" לבגדים שאהובים עליהם ואינם לובשים את השאר. הבגד הזה דוקר, זה עוקץ, כזה יש גם לדינה ועל החצאית ההיא רחלי צחקה עליה. הסוודר הזה מציק כשמשחקים חמש אבנים והמכנסיים האלו נוזלות כשרצים – בקיצור, הם עצמם משתמשים רק בשלושה,תוכלי להשאיר עוד אחד טוב ויקר לליבך,אך בדרך כלל,אם יש לך יותר משלושה בגדים טובים לילד – העבירי את השאר לנזקקים. אם יש לך יותר משלושה בגדים והם מהוהים, בלויים, עם טלאים ותיקונים – ברור שכדאי להישאר עם שלושה טובים וזהו. ואם אין לכם מייבש? אז את זקוקה למספר רב יותר של בגדים. ולמספר רב יותר של ארונות. במקרים כאלו, העדיפי מספר בגדים דקים יחסית שמתייבשים בקלות במשך הלילה בבית או ליד הרדיאטור על פני מכנסי קורדרוי מהסוג העבה והגס שיתייבשו בבית במשך יומיים.

למה הכוונה "בגדים טובים"? יש קריטריונים?

יש קריטריונים פשוטים: הילד אוהב ללבוש אותם, הם אינם מכבידים על התנועה יחד עם זה שהם מחממים, קל לטפל בהם, לכבס- לייבש-לקפל-לנקות-להבריש-ללבוש אותם, אפשר לתמרן אותם: ללבוש עם או בלי אפודה, עם מכנסיים אלו ואחרות, בלי גופייה הבגד ישמש אתם בסתו, עם גופייה – הבגד יתאים לשלהי החורף, ובגרסא חורפית תלבישו אותו עם גופייה פלוס סוודר  ותצאו החוצה ביום סגריר.

איך אדע אם בגד מחמם?

בגד אינו מחמם, הוא איננו תנור ואינו מקור חום, בגד עשוי לשמור על חום הגוף אם הוא ארוג כמבודד. כיצד? כאשר יש אוויר כלוא בתוך האריג, האוויר משמש כמבודד בין הגוף לבין הקור שבחוץ והגוף נשמר חם. לכן, בגד מחמם הוא רך, ויש בו מקום לאוויר שכלוא בין הסיבים, בתוכם, על ידי סריגה או אריגה ברווחים מתאימים. כאשר בגד מתרפט הסיבים שלו דקים יותר ואין די אוויר כלוא בתוך הבד. כתוצאה מכך הוא אינו מבודד עוד. אופייני הדבר לגופיות חורפיות ישנות ומכנסונים של יילודים; הללו מאבדים את הרכות שלהם ואת יכולת הבידוד גם יחד. לתינוק יהיה קר גם עם שתי שכבות. כמו כן, כשמדובר בגרביים – עדיף שני גרביים דקים מאחד עבה, כיוון שבין שתי השכבות נוצרת שכבת אוויר כלוא. גם בין הגרב לנעל יש אוויר מבודד ולכן טוב כשהנעל טיפ-טיפה גדולה (לא מדיי, היא תייצר יבלות ובעיות אחרות). בארצנו החמה, שבה מזג אוויר קר אינו מתמיד ומשתנה מבוקר לצהריים ולערב, טוב ללבוש בגדים בשכבות ולא "להתקע" עם בגד חם מן הצפוי. לעתים קרובות, קר בבוקר וחם בצהרים והילדים מזיעים וסובלים מן החום. לבוש שכבתי יעזור להם להיפטר מן המיותר'אל תשכחי לכתוב שם על כל אחד מן הפריטים שהילדים לוקחים עימם לכל מקום! על כל כפפה, כובע, צעיף וסוודר! הילדים מסירים אותם ושוכחים אותם, ואז רק השם יעזור!.

הבגדים של הילדים שלי ישנים, ירושות – לקנות הכל חדש?

לאו דווקא. לדעתי, מניסיון רב שנים וממפגש עם מאות משפחות, רבים הם הרוכשים את בגדי החורף בחנויות יד שנייה ובמכירות של "משומשים" לסוגיהן. אחרות מקבלות מקרובי משפחה ומידידים – הרוח כולו שלהן.
איך בודקים בגד יד שנייה ומחליטים אם הוא מתאים? רק אם הוא רך,אין בו כתמים בכלל,אין צורך לתקן אותו – לא כפתור,לא רוכסן, לא כלום.אלא אם כן את עצמך מקצוענית בתיקון בגדים,הוא מתאים לבגד שיש בבית או שיש כאן במכירה. אין קונים סריג מהמם שנצטרך לקנות עבורו חצאית בגוון סגול-כחלחל עם נגיעות בורדו. גם ארבעה שקלים שהוצאנו לשווא הם כסף.
קונים רק מה שצריכים – גם אם זה בזול, קונים רק מה שצריך,כשקונים דברים מיותרים העלויות הם בארונות ובתוספת חדרים לדירה וזה יקר אפילו יותר מחליפת שבת.חבל,
אבל אין להשיג במכירות יד שנייה מכנסיים לילדים – בנים דווקא – בגילאי שש עד שתים עשרה. מדוע? משום שכפי שבנך שלך מרט וסמירטט את מכנסיו משנה שעברה, כך עשו כל ילדי השכנים,בשכבת גיל זו אין מנוס מקניית מכנסיים חדשים. זול – לגבי מכנסיים מסוג זה – פירושו בסביבות 35 ₪. פחות מזה – לא יאומן, יש לך חוש למציאות. יותר מזה – תלוי כמה יותר, זה כבר לא כל כך זול.

איך לשים את הערמות המסורבלות הללו בארון?

קשה. סוודרים עבים אינם מתקפלים טוב – ואם יש לך ארון עמוק עם תאים קטנים ואת צריכה לקפל לטורים צרים – הערמה מתהפכת. לכן, תלי את הסוודרים בארון על קולב ואת הסוודר של יומיום תלי על וו מאחורי הדלת של חדר ילדים, מתחת המתג או ליד המיטה או על המיטה או בצידי הארון בחוץ. גופיות פלנל אין צורך לקפל – אם יש מגרה מיוחדת לכך או סלסלה מתאימה תוכלי לזרוק לתוכן פיז'מות, גופיות ולבנים,כפפות כיפות צעיפים וכובעים – ולחסוך זמן של קיפול והנחה.

איפה להניח את הביגוד הרטוב שמגיע הבייתה ביום גשום?

מעילים -כדאי לתלות במסדרון בכניסה,שימי מתלה להורים בגובה ומתלה לילדים מתחתיו – כך תנצלי את המקום בצורה מושלמת.

מטריות –הייתי בבית שבו הן היו תלויות על וו מיוחד בגובה התקרה במרפסת השירות. האם טענה שכך היא מונעת גישה ומשחקים מסוכנים בשעות אחר הצהרים (דליים עוזרים עם הרטיבות, אבל קורצים להשתעשע).

מגפיים – יש לי חברה שמחכה לילדיה מחוץ לדלת, מחליפה לכולם נעליים וגרביים ומניחה את הרטובים על מדף מתאים מחוץ לדלת הכניסה,הטקס אורך כעשר דקות ובבית מרצפות בוהקות ללא עקבות הסערה המתחוללת בחוץ,אפשר לאמץ את הגישה המחמירה אבל אפשר גם לקנות שטיח איכותי לניגוב הרגליים ולהקפיד שהוא יהיה בכניסה מחוץ לבית. ניתן להוסיף שטיח נאה ורך יותר בפנים הבית, לניגוב נוסף. הילדים יכולים להוריד את נעליהם בכניסה וללכת בגרביים (רטובות) על שטיח בסלון או בחדר הילדים עד למקום בו מונחות נעלי הבית שלהם.



3 תגובות

מיין תגובות
  1. 3

    מה אתם רוצים להביע בתמונה הזאת, ילד משחק באייפון, אידאליה חורפית…

  2. 2

    התמונה שצירפתם לכתבה איננה חינוכית בעליל. לא יתכן שבאתר חרדי יפרסמו תמונה של ילד עם כיפה חרדית משחק באייפון. בושה. תחליפו את התמונה מהר

  3. 1

    לא מבינה איך מסתדרים עם 3 בגדים לילד..
    יש לי ערמות של בגדים לי ולילד ואני משתמשת בכ-ו-ל-ם !
    כמה פעמים בשבוע היא רוצה שאני אכבס???